fbpx

Pavasarinis nuovargis: organizmo reakcija į orų permainas – ar kas nors rimčiau?

2024-03-05

Pavasarinis nuovargis: organizmo reakcija į orų permainas – ar kas nors rimčiau?

Nekantraudami laukiame pavasario, kad pagaliau atsikratytume žiemos slogučio. Paradoksas, bet kai gamta ima busti, dienos ilgėja, dažniau šviečia saulė, kai kurie žmonės jaučia ne energijos antplūdį, o nerimą, dirglumą, mieguistumą. Daugelio savijauta neilgai trukus pagerėja savaime, nes organizmui tiesiog reikia laiko prisitaikyti prie pokyčių. Tačiau šie simptomai gali būti susiję ir su sveikatos sutrikimais, todėl jiems kartojantis verta pasikonsultuoti su šeimos gydytoju.

„Artėjant pavasariui vis dažniau sulaukiu pacientų, nerimaujančių dėl energijos trūkumo, nuovargio, silpnumo, blogos nuotaikos ir ieškančių atsakymų, kodėl taip yra. Pavasarinis nuovargis – tai ne liga, bet organizmo nusilpimas, pasireiškiantis minėtais nusiskundimais. Taip yra dėl to, kad baigiantis žiemai organizme sumažėja vasarą ir rudenį sukauptų vitaminų atsargos, saulės trūkumas lemia depresinę nuotaiką“, – aiškina Šiaulių ,,Senojo bokšto‘‘ klinikos šeimos gydytoja Akvilė Pociuvienė.

Pajutus šiuos negalavimus, nereikėtų numoti ranka, nes neretai nuovargis gali būti pagrindinis simptomas, kuris išduoda rimtesnes ligas – hematologines (kraujo ir kraujo komponentų), lėtines plaučių ar širdies ir kraujagyslių, psichikos, taip pat endokrinininės sistemos sutrikimus. Kuo anksčiau jos bus diagnozuotos ir skirtas gydymas, tuo mažesnė komplikacijų rizika. Todėl geriau neatidėlioti apsilankymo pas šeimos gydytoją, jis paskirs reikiamus tyrimus ir nustatys prastos savijautos priežastį.

Organizmo reakcija į orų permainas priklauso ir nuo to, kaip savo sveikata rūpinomės šaltuoju metų periodu. Dažnai sakoma, kad pavasarį jaučiamės blogiau, nes nusilpo imunitetas. Tai yra tik pasekmė, kaip gyvenome visus metus: kokį dėmesį skyrėme savo mitybai, ar daug judėjome, sportavome, ar tinginiavome, kaip mums pavyko tvarkytis su gyvenimo tempu ir visomis kasdieninėmis stresinėmis situacijomis – ar radome veiksmingą būdą, kaip iš jų išeiti, ar atidėliojome tai ateičiai.

A. Pociuvienės teigimu, bendrą nuovargį, mieguistumą, nuotaikų kaitą, dažnas virusines infekcijas gali įtakoti vitamino D trūkumas, tačiau taip pat reiktų pasitikrinti ir dėl mažakraujystės (geležies trūkumo). Trūkstant vitaminų C ar E taip pat silpnėja imuninės sistemos atsakas, be to, gali kraujuoti dantenos, varginti odos problemos. B grupės vitaminų stoką gali išduoti tokie skundai, kaip galūnių tirpimas, nuovargis, nemiga, dažni galvos skausmai, padidėjęs nervingumas, jautrumas.

Šeimos gydytojas tokiais atvejais gali paskirti specialius kraujo tyrimus feritino (geležies atsargų), geležies, vitamino D, vitamino B12, skydliaukės hormonų ir kitų vitaminų, mineralų, mikroelementų koncentracijai nustatyti. Tai padeda tiksliai išsiaiškinti, kokių medžiagų organizmui trūksta, o turint tyrimų rezultatus galima įvertinti realią situaciją ir ją tikslingai koreguoti. Nors maisto papildai parduodami be receptų, geriau jų nenaudoti nepasitarus su specialistais.

Kai kuriems pacientams nustatoma sezoninė depresija. Ji gali pasireikšti tiek rudenį, tiek pavasarį ir tai tikrai nėra retas reiškinys. Moterys sezonine depresija serga daug dažniau, tačiau nuo jos neapsaugoti ir vyrai. Pagrindinės priežastys yra endogeninės (vidinės). Tai reiškia, kad tokie faktoriai, kaip saulės šviesos trūkumas, vasaros-žiemos laiko keitimas, gali tik paskatinti ligos pradžią. Todėl nuo sezoninės depresijos kenčiantys žmonės turi gauti savalaikę pagalbą.

Pašnekovė akcentuoja, kad norint išvengti pavasarinio nuovargio labai svarbu tinkamai maitintis. Ji pataria mažinti suvartojamų angliavandenių (saldumynų, kepinių, produktų iš baltų miltų) kiekį, papildyti valgiaraštį daržovėmis, vaisiais, gerti pakankamai vandens. Taip pat būtina didinti fizinį aktyvumą. „Geros savijautos receptas paprastas – rasti tinkamą darbo-poilsio režimą ir jo laikytis, išsimiegoti, būti gryname ore ir kuo daugiau šypsotis“, – sako A. Pociuvienė.

Pati šeimos gydytoja dalijasi patirtimi, kad kartą per metus darosi profilaktinius sveikatos tyrimus, nuolat vartoja vitamino D3 preparatus ir žuvies taukus, jei trūksta kitų vitaminų ar mineralų – papildo jų atsargas, todėl pavasarinio nuovargio pavyksta išvengti: „Streso netrūksta, tačiau kai dirbi mylimą darbą su puikiu kolektyvu, jis lengvai suvaldomas, o pabėgti nuo kasdienių rūpesčių padeda laikas su draugais ar šeima, pavyzdžiui futbolo varžybose palaikant sūnaus komandą, mėgstama knyga“.

REGISTRACIJA (gydytojai specialistai)

Jūsų laiškas buvo sėkmingai išsiųstas!
Užpildykite privalomus laukus*